Verbeter je concentratievermogen

Veel mensen die beperkt worden door chronische pijn- en/of vermoeidheidsklachten ervaren concentratiebeperkingen. Pijn kan bijvoorbeeld veel aandacht opslokken en een laag energieniveau beperkt de capaciteit van je brein. Het is dus belangrijk om van deze aspecten bewust te zijn wil je jouw concentratievermogen verbeteren.

 

Hieronder staan de 4 concentratielekken weergegeven:

 

  1. Te weinig prikkels: Ons brein is gebouwd om optimaal benut te worden. Als het brein niet genoeg geprikkeld wordt, bijvoorbeeld als iets saai, simpel of langzaam is, gaat het opzoek naar extra prikkels. Dit is een van de redenen waardoor je snel afgeleid kan raken
  2. Teveel interne prikkels: Wij mensen zijn goed in onszelf afleiden. Met interne prikkels worden hier gedachten, emoties en bijvoorbeeld fysieke prikkels bedoeld. Mensen met een gesensitiseerd zenuwstelsel krijgen meer interne prikkels binnen, wat ten koste gaat van je concentratievermogen.
  3. Te weinig brandstof: Dit is een belangrijke! Wanneer we een laag energieniveau hebben functioneert ons brein simpel gezegd gewoon minder goed. Net zoals jouw pc of telefoon heeft je brein een bepaalde capaciteit aan werkgeheugen. Hoe meer brandstof je hebt des te groter het werkgeheugen en andersom. Het is dus goed verklaarbaar dat mensen met chronische vermoeidheid een verminderd concentratievermogen hebben.
  4. Teveel externe prikkels: Dit is je telefoon, e-mail en collega's. 

 

Om goed invloed uit te oefenen op jouw concentratie dien je bewust te zijn van de werking van jouw concentratievermogen (focus) en de manier waarop bovenstaande lekken op jou van toepassing zijn. In de behandeling wordt daarom samen met jou gekeken naar hoe je om kan gaan met deze 4 concentratielekken. 

 

Benieuwd hoe ergocoaching van waarde kan zijn voor jou? Neem dan contact op via de contactpagina