Veel mensen die beperkt worden door chronische pijn- en/of vermoeidheidsklachten ervaren concentratiebeperkingen. Pijn kan bijvoorbeeld veel aandacht opslokken en een laag energieniveau beperkt de capaciteit van je brein. Het is dus belangrijk om van deze aspecten bewust te zijn wil je jouw concentratievermogen verbeteren. Hieronder staan de 4 concentratielekken weergegeven: Te weinig prikkels: Ons brein is gebouwd om optimaal benut te worden. Als het brein niet genoeg geprikkeld wordt,...
Denken gaat vaak snel en onbewust. We denken eigenlijk de hele dag door, zonder dat we deze ‘gedachten’ bewust opmerken. Toch hebben deze onbewuste gedachten een sterke invloed op ons gevoelsleven. Vaak wordt ons gevoel bepaald door herinneringen van vroeger, fantasieën, en door opvattingen over bepaalde dingen. Ook je zelfbeeld is van invloed op je cognities. Wanneer je veel negatieve gedachten hebt, kun je gebeurtenissen in je leven negatief gaan interpreteren. Wanneer je bijvoorbeeld...

De belangrijkste stap om meer in het hier en nu te leven is dat je er bewust van wordt dat je al in het hier en nu leeft. De vraag is: hoe ga jij er mee om?
Pijn kan, naast de waarschuwende functie, meerdere functies hebben. Naast deze functies heeft pijn veel invloed op ons gedrag en kan gedrag van invloed zijn op onze pijn. In deze blog meer informatie over de verschillende functies van pijn.

Labels, we plakken ze de hele dag door op van alles wat er in ons leven speelt, situaties waaraan we denken, onszelf of anderen. Deze labels hebben veel invloed op de manier waarop we naar het leven kijken. In deze blog geef ik uitleg over de manier waarop labels je manier van leven kunnen beperken en hoe je dit kunt veranderen.
We negeren allemaal weleens een vermoeidheidssignaal, maar wat gebeurt er in ons lijf als we dit signaal structureel negeren? In dit artikel staat informatie over wat stress(hormonen) met vermoeidheid te maken hebben. Leer daarnaast meer over het opbouwen van energiereserves.